Grunnleggende timeplan for samlingene

Kanskje møtes dere til frokost, morgenkaffe, lunsj, ettermiddagskaffe, middag eller ute på byen. Her følger en typisk «kveldsøkt» dere kan bruke som mal.

Kanskje møtes dere til frokost, morgenkaffe, lunsj, ettermiddagskaffe, middag eller senere ute på byen. Men hvis vi bruker et kveldsmøte som eksempel, der hovedgruppen møtes fra la oss si fra kl. 19.00 til 20.45, kan dette fungere som en typisk timeplan. Ikke bli forskrekket: dere trenger ikke å følge den slavisk; den er bare et eksempel på hvordan tidsfordelingen vanligvis blir.

 

FORBEREDELSER: Fra kl. 15–19

INNKJØP

15.00 Matgruppen møtes for å gjøre innkjøp

MATLAGING

17.00 Matgruppen gjør klart det den trenger og begynner å lage maten

OPPMØTE

17.40 Kjerneteamet møtes for å be og for å planlegge de aller siste detaljene. Selv om dere har et eget bønneteam, er det fortsatt viktig at hele teamet ber sammen for Sycamore, og helt spesielt for gjestene.

RIGGING

18.00 Kjernegruppen gjør klart møtelokalet. Gjør rommet så hyggelig og imøtekommende som mulig: mer som et hjem enn som en møtesal. Hvis dere skal spise sammen, dekk bordene pent, uten at det blir prangende, slik at gjestene føler seg velkomne og blir gledelig overrasket over hvor mye dere har gjort i stand for dem. Små bord på 6 til 9 personer ser ut til å fungere best, men alt fra 4 til 12 personer kan også gå fint. Runde bord er flott!

Tips: Rengjør lokalet! Kvitt dere med søppel og rot som ofte ødelegger kirkemiljøer. Legg på bordduker. Sørg for koselig belysning (hvis det ikke finnes koselig belysning, skaff noen standardlamper …). Blomster. Bakgrunnsmusikk: selv om dere ikke kan fordra det, hjelper musikken deltakerne til å slappe av og komme i gang med en samtale. Navneskilt ligger klare til utfylling.

IT-teamet setter opp de tekniske løsningene. Bakgrunnsmusikk idet deltakerne ankommer og mens de spiser, kan bidra til at de slapper av og til å dekke over nervøs stillhet.

ØNSK VELKOMMEN

18.30 Noen får ansvaret for å stå ved døren og ønske dem som møter tidlig velkommen. Det handler ikke om å stå der med kunstige smil, men om virkelig å være åpne, vennlige, imøtekommende, interessert i mennesker … Gjestene er kanskje nervøse og har bare lyst til å møte et vanlig, vennlig menneske som tar dem godt imot. Navneskilt til alle er til stor hjelp, ikke bare den første kvelden.

18.50 Maten må være klar til servering i god tid før samlingen begynner. Matgruppen vil være til stede for å servere – og for å rydde bort når folk er ferdige.

 

HOVEDØKTEN: 19.00–20.45

NÅR DELTAKERNE KOMMER

19.00 De fleste gjestene er i ferd med å komme nå. Ikke vent på alle før dere begynner å servere maten. Sett deltakerne straks i gang med å spise. Hjelp dem med å finne seg bordplass. Det å bli servert, spise sammen og møtes rundt et bord, bryter isen og holder ting i gang.

Dere vil sannsynligvis gjerne ha to samtaleledere på hvert bord med 4 til 7 gjester. Hvis det ikke kommer så mange, kan dere ha bare en samtalegruppe, istedenfor de 20 dere håpet på, og så må dere avgjøre om de ‘overtallige’ samtalelederne skal sitte på et eget bord, eller om dere kan blande alle i en eller to grupper.

[BØNNETEAMET: Hvis bønneteamet møtes for å be samtidig som Sycamore-samlingen pågår, skal det møtes til bønn omtrent til denne tiden.]

19.20 Server dessert til dem som has spist ferdig. Igjen, ikke vent på at alle skal bli ferdige – det vil forsinke tidsskjemaet.

 

INNLEDNING

19.30 Prøv å starte hovedøkten en halvtime etter måltidet, i dette tilfellet kl. 19.30. Ut fra vår erfaring er det bedre å starte økten selv om noen ennå spiser dessert – bare be dem slappe av og kose seg. Ellers kan dere bli sittende og spise i en hel time hvis dere ikke passer tiden, og dermed miste tid til samtalen.

Start med at en fra kjerneteamet holder en kort innledning. Ønsk alle velkommen. Forklar dem hva hovedtanken med Sycamore er, at det er anledning til å dele tanker og stille spørsmål, og at ingen må føle at de må svare «riktig»; det finnes ingen dumme spørsmål, og ingen tanker er feil å legge frem. Oppmuntre deltakerne til å dele sine tanker og være seg selv, men også til å respektere andres tanker og spørsmål. Alle skal få snakke fritt og lytte oppmerksomt og respektfylt til hverandre, være avslappet og rause med hverandre. Gruppelederne er ikke der som eksperter som skal gi svar, men for å hjelpe de fremmøtte til å ha en god samtale. Ingen skal føle seg presset til å snakke dersom de ikke ønsker det.

Fortell deltakerne hvilket klokkeslett samlingen er ment å slutte, f.eks. 20.30 eller 20.45 – eller hva dere er blitt enige om er best.

[I MELLOMTIDEN – Matgruppen rydder opp de siste tallerkenene m.m. og vasker opp i et annet lokale enn møterommet …]

 

FILM OG SAMTALE

19.35 FILMEN STARTER: Hver video har omtrent samme oppbygning:

  • Intro
  • Del A: Presentasjon A ved Fr. Stephen Wang + samtalespørsmål på skjermen
  • SETT FILMEN PÅ PAUSE OG GJENNOMFØR GRUPPESAMTALER
  • Del B: «5 på gaten»-intervjuer + presentasjon B + samtalespørsmål på skjermen
  • SETT FILMEN PÅ PAUSE OG GJENNOMFØR GRUPPESAMTALER
  • Del C: «5 på gaten»-intervjuer + presentasjon C + samtalespørsmål på skjermen
  • SETT FILMEN PÅ PAUSE OG GJENNOMFØR GRUPPESAMTALER
  • Sluttvitnesbyrd/Refleksjon

En i kjerneteamet må styre videoen, stoppe ved pausene og ta pulsen på hvor lenge samtalen skal løpe før videoen startes opp igjen. Dette kan dere gjøre ved å lytte, holde øye med klokken, eller ved å holde øye med samtalelederne ved hvert bord. Ikke sjener dere for å spørre folk om de trenger litt mer tid eller om de har fått nok tid. Ikke vær redde for å starte neste del av filmen selv om en gruppe fortsatt er dypt inne i en samtale: det er bedre å skjære gjennom en samtale (som gruppen kan fortsette på et senere tidspunkt) enn at resten av deltakerne sitter i klein stillhet.

 

AVSLUTNING

20.40 TID: Hvis dere har sagt at samlingen skal være slutt kl. 20.45, er det viktig at dere avslutter samtalene innen kl. 20.40 – også om dere må avbryte en fantastisk tankeutveksling eller ikke er blitt ferdige med økten fordi dere overskred pausetiden i starten. Det er mye bedre å overholde løftet om at dere avslutter til avtalt tid, for da vil gjestene stole på dere og ha lyst til å komme tilbake, istedenfor å føle seg fanget av en kveld som varer ut i det blå.

AVRUNDING: En av lederne sier noen avsluttende ord kl. 20.40. Takk gjestene for å ha kommet og delt sine tanker. Oppmuntre dem til å komme på neste samling. Ha klar utdelingsark/annonsemateriell for de neste Sycamore-samlingene. Dersom dere bruker utdelingsmateriell beregnet på den enkelte kvelden, så del det ut.

Dere kan gjerne oppmuntre folk til å ta med seg venner neste gang. Men jo mindre press dere legger på deltakerne med hensyn til å melde seg på, etc., jo bedre, for de må få føle seg veldig fri. Dere ønsker kanskje å ha en påmeldingsliste det er frivillig å skrive opp e-postadresser etc., dersom folk ønsker å bli informert/påminnet om de neste møtene, men da må dere sørge for å følge GDPR-reglementet til punkt og prikke.

BØNN: Ber dere sammen med hele gruppen på slutten av hver samling? Det må dere avgjøre selv. Sannsynligvis ikke på de første samlingene, men kanskje på senere møter – når tilliten har vokst og deltakerne er blitt mer åpne for Guds virke i sine liv. Særlig etter samlingene om Tro og Bønn. Dere kan si noe slikt som: ‘Jeg vil nå be en kort bønn for gruppen. Det er ikke noe press om at dere må be, men dere kan lytte til ordene, og dersom dere har lyst til å ta dem til dere og gjøre dem til en personlig bønn for dere selv, …’

Særlig de siste gangene, når folk har slappet av og blitt ivrigere etter å møte opp, ønsker dere kanskje å ha klart mer utdelingsmateriell eller tilleggsinformasjon om det bestemte emnet dere har tatt opp, men gjør det på en enkel måte, uten noen form for press. Det går f.eks. an å dele ut eksemplarer av et av evangeliene etter samlingen om Bibelen, eller å dele ut noen enkle brosjyrer om bønn etter samlingen om bønn.

 

SAMVÆR ETTER MØTET: 20.45–21.45

Å BLI IGJEN

20.45 OFFISIELL AVSLUTNING. La folk få vite at de er frie til å gå rett hjem, men kanskje har dere lyst til å by på en uformell te/kaffe e.l. for dem som vil bli igjen og prate. Eller innby folk til å bli med på et utested sammen med medlemmer av teamet etter samlingen. Eller dere kan innby folk til å rydde og vaske opp (dette kan være en super isbryter og opptakt til gode samtaler). Igjen må dette gjøres helt uten press og presentert på en lavmælt måte – slik at ingen får skyldfølelse for ikke å kunne stille opp.

Ofte er de uformelle samtalene som finner sted etter møtene – enten enkelte deltakere blir værende igjen mens andre går, eller det skjer mer planlagt (over en kopp te/kaffe eller på et utested), svært viktige øyeblikk for vennskap og utvekslinger om troen. Uansett hva det måtte bli til, må teamet (og da særlig velkomstgruppen og lederne for gruppesamtalene) være tilgjengelige og ikke skynde seg hjem.

20.50 Hvis dere vil by dem som har god tid på te eller kaffe, så finner dette sted nå.

SLUTT

21.15 Det er greit å ha et endelig klokkeslett for når det er helt slutt, der dere gjerne vil få folk til å gå hjem.

 

RYDDING, KORT EVALUERING og BØNN

21.20 Opprydning

21.30 Kjerneteamet tar et kort møte. Det er fint å få en liten tilbakemelding fra hvert av medlemmene i gruppen for å høre hvordan det er gått, og samle opp idéer og forslag til neste møte. Antakelig er dere blitt godt kjent nå og har fått ordentlig tillit til hverandre, så det kan være fint å gi hverandre en ærlig tilbakemelding på hvordan dere har det, hva som gikk bra og hva som var vanskelig. Det gjør godt å dele oppturer og nedturer, slik at ingen går hjem nedtynget av vanskeligheter – slik deler dere byrdene og oppmuntrer hverandre.

Så kan dere avslutte med en bønn og legge alt i Herrens hender. Fremfor alt kan dere takke Gud for hva han enn har ønsket å gjøre gjennom samlingen, og så kan dere be for teamet og for deltakerne.